Musiktjenesten Spotify lancerer nyt koncept, hvor brugere skal betale for at høre noget af det nyeste musik.
Universial Music Group og Spotify indgår en ny aftale, fremgår det af en pressemeddelese. Musiktjenesten der til i dag altid har været gratis; dog med få begrænsninger og reklamer til dem, der ikke ville betale for servicen. Den tid kan snart være forbi, eftersom aftalen indebærer, at kunstnere og sangere fra Universial Music Group selv kan vælge, om deres nyeste sange eller album skal være tilgængelig for alle eller koste penge de første to uger.
Et hav af velkendte kunstnere indgår derved i aftalen, eftersom de er med i Universial Music Group: Bl.a. Eminem, Flo Rida, Kanye West og Justin Bieber samt mange andre.
Den administrerende direktør for Spotify, Daniel Ek, fortæller, at tiltaget skal give mere værdi til artisterne.
“Dette partnerskab er bygget på en gensidig kærlighed til musik, som skaber værdi for artisterne og leverer for fansene,” skriver han i en pressemeddelese (citat er oversat af Ungeavisen).
Han fortæller ydermere mere om selve essencen i aftalen.
“Starting today, Universal artists can choose to release new albums on premium only for two weeks, offering subscribers an earlier chance to explore the complete creative work, while the singles are available across Spotify for all our listeners to enjoy,” skriver han i pressemeddelese, og det betyder, at artister fra Universal kan selv vælge, om deres nyeste album skal være for alle Spotify-brugere eller kun for premium-medlemmer – men enkelte nye sange er stadig gratis.
Indehaver og chefredaktør på Ungeavisen.dk. Skriver om stort og småt i dansk politik samt samfundet som helhed. Telefon: 26 71 00 78 Mail: kasperfriis@ungeavisen.dk.linux134.unoeuro-server.com