Politiken kunne i tirsdag fortælle, at piger efterhånden udmærker sig meget bedre end drenge ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse.
Selvom det er en bekymrende tendens, vil jeg ikke sige, at det decideret er negativt. Naturligvis skal både drenge og piger have lige muligheder, men blot at pigerne udmærker sig bedre, er det ikke et udtryk for, at drengene er blevet dummere. Men når der er tale om, som Politiken nævner, at piger i en eller anden grad favoriseres, er der et problem i uddannelsessystemet. For børnene skal behandles ligeværdigt desuagtet deres køn.
Vi altså huske på, at drenge og piger er forskellige rent biologisk, og mange drenge er mere aktive end piger, og at mange piger har en bedre finmotorik end drenge. Ifølge cand.mag i dansk og psykologi Ann-Elisabeth Knudsen er der forskel på drenge og pigers indlæringsprocesser; drenge lærer eksempelvis bedst ”via det musiske og billedmæssige”, mens piger ”har en meget kraftigere hjernebjælke mellem højre og venstre hjernehalvdel, som gør dem bedre i stand til at koble færdigheder fra de to halvdele”. Det er heller ikke et ukendt fænomen, at pigerne gerne vil lave lektier, mens drengene hellere vil spille fodbold, og jeg tror, de fleste kan nikke genkendende til dette billede.
Så selvom vi skal være opmærksomme på, at skolesystemet ikke favoriserer piger, så må vi hellere ikke blive blindet af, at der simpelthen er forskel på kønnene og deres interessepunkter. Skolerne skal blot blive bedre til at favne både de aktive, de kreative og de fokuserede.
About author
Ida Egede er formand for Borgerlige Studerende.