Ungeavisen mener: Stop politiske folkeskolelærere
- 5. april 2017
- Kasper Friis
- Posted in DebatUnge
Den generelle antagelse fra folkeskoleelever er, at læreren er klog. Hun eller han er voksen, uddannet og kan derfor svare på spørgsmål, der kommer. Derved har folkeskolelærerne indiskutabelt en status af autoritet – misbruges den, så kan det få fatale konsekvenser.
Så snart en folkeskolelærer udtaler sig politisk, hvor egne holdninger skærer igennem, så påvirkes eleverne. Læreren har jo altid ret; hvorfor er det, der bliver sagt fra katederet politisk, så ikke også korrekt? Især i folkeskolen er der behov for opmærksomhed på området – fordi her er eleverne yngre end i gymnasiet, hvorfor de endnu ikke har samme forudsætninger for at danne egne politiske holdninger. Lyder udmeldingen fra folkeskolelæreren, at Lars Løkke er en egoistisk klaphat, så vil kun meget få elever stille spørgsmålstegn ved påstanden. Og sådan bør det ikke være.
Uddanne, ikke påvirke
Majoriteten må nå til enighed om, at folkeskolelærere skal gøre eleverne dygtige. Dygtige til matematik, grammatik, men også til gode borgere. En god borger er naturligvis en lettere diffus beskrivelse, men heri indgår blandt andet at give eleverne værktøjerne til at stemme til et folketingsvalg – eleverne skal altså have en indsigt i politik, så de selv kan finde ud af, hvor de vil sætte deres kryds.
For at kunne undervise bedst i samfundsfagligt og politisk stof, så bør lærerne kunne forholde sig objektivt. Og ja, bevares, det kan være utrolig svært at gøre det – måske endda umuligt at gøre det 100%. Men det kræver blot, at fortolkningen forsvinder, og redegørelsen fremhæves fra lærernes side.
Folkeskolelærere tilhører allerede en gruppe, som ofte besidder samme holdninger; flest offentlig ansatte stemmer rød blok, og det samme gælder mere specifikt for folkeskolelærere.
Vælger man som folkeskolelærer at have en sidebeskæftigelse som politiker, så bør man være uhyre varsom. Her kan det være ekstra svært at fralægge sig sin subjektivitet, hvorfor en ledelse på de enkelte skoler på træde til og monitorere, om subjektiviteten i undervisningen vægtes højt nok af den politisk-participerende folkeskolelærer.
Det er en trussel mod demokratiet, hvis vi uddanner vor børn allerede i folkeskolen til at abonnere på en bestemt politisk overbevisning, ideologi eller farve.
About author
Indehaver og chefredaktør på Ungeavisen.dk. Skriver om stort og småt i dansk politik samt samfundet som helhed. Telefon: 26 71 00 78 Mail: kasperfriis@ungeavisen.dk.linux134.unoeuro-server.com