Ungeavisen mener: Programmering i folkeskolen = flere iværksættere
- 12. marts 2017
- Kasper Friis
- Posted in DebatUnge
Mange fantastiske offline-virksomheder har sin eksistens i dag, men flere og flere rykker online på webshops og andre løsninger. Jysk, der startede som en købmandsforretning, er i dag etableret på markedet for e-handel. Dette beretter ikke blot om markedet udvikling, men også behovet og efterspørgslen efter dem, der kan udvikle de IT-løsninger, der kræves; programmører, udviklere, skabere, tryllekunstnere. Du kan lade dig inspirere af Lars Lilholt og kalde det lige, hvad du vil – essensen er blot, at vi har en opgave i at skabe flere, og starter vi i folkeskolen, bliver opgaven drønhamrende mere medgørlig.
Og vigtigt er det at huske på, at det ikke blot er de større, etablerede virksomheder, der kan høste frugten af investeringen i programmering. Specielt iværksættere glædes, og flere iværksættere vil dukke op – til glæde for du, jeg og samfundsøkonomien. Fordi langt de fleste unge iværksættere tænker i teknologiske løsninger, som kræver programmering. Og dem, der har haft en fantastisk innovativ idé, men er foruden de fornødne udviklingskompetencer, kender til det at finde en programmør. Her trækker jeg både på mine egne, personlige erfaringer, men også de unge mennesker, jeg møder, når jeg drager ud i landet for at holde foredrag om at være ung iværksætter. Ideerne er der, innovationen er der, risikovilligheden er der, men IT-kompetencerne savnes. Og de savnes gevaldigt.
Programmering skal sælges
Hvis en flok unge folkeskoleelever tvinges gennem et programmeringskursus, så ender vi med dovne, uinspirerede udviklere, der koder af pligt, ikke af lyst. Det skal undgås. Vi skal sælge programmering, motivere til programmering. Programmering er ikke blot kompliceret tekst for det blotte øje eller Counter Strike-spillende computernørder med store, neonlysende headsets og energidrikke. Programmering er tekst, der giver handling, muligheder og aktivitet. Programmering fjerner begrænsninger og åbner ikke blot dugfriske teknologiske døre, men sparker dem op med voldsom kraft. Får vi det fortalt og formidlet optimalt, vil vi opleve en strøm af unge udviklere, der kan skabe innovative løsninger.
Flere nye, innovative iværksættere vil derved være en direkte konsekvens, hvis fokus placeres korrekt på programmering i uddannelsessystemet. Endelig får vi flere af de ideer, der ville gå tabt grundet manglende programmeringskompetencer, til at blomstre til succesfulde forretninger, der skaber vækst, velstand, arbejdspladser og innovation.
<h1 class=”entry-title” itemprop=”headline”>
Fokus på programmering = flere iværksættere </h1>
About author
Indehaver og chefredaktør på Ungeavisen.dk. Skriver om stort og småt i dansk politik samt samfundet som helhed. Telefon: 26 71 00 78 Mail: kasperfriis@ungeavisen.dk.linux134.unoeuro-server.com