Profil Optik får bøde for at overtræde markedsføringsloven

Brilleforretningen Profil Optik har fået en bøde på 140.000 kroner, eftersom de har skrevet noget med småt... for småt. (Foto: islandjoe)
Brilleforretningen Profil Optik har fået en bøde på 140.000 kroner, eftersom de har skrevet noget med småt... for småt. (Foto: islandjoe)
Profil Optik skal betale 140.000,- i bøde for at overtræde markedsføringsloven.
En utilfreds kunde bemærkede, at Profil Optik havde skrevet noget med småt i en annonce – meget småt. Faktisk var det så småt, at kunden ikke mente, han kunne læse det. Det førte til en bøde, som i dag skal betales af Profil Optik. Bøden er på hele 140.000 kroner. Det skriver Dansk Markedsføring.
Forbrugerombudsmand Christian Toftegaard Nielsen påpeger, at det var vildledende. Hun siger i en kommentar ifølge Dansk Markedsføring: “Når forbrugere ser et godt tilbud, så må væsentlige betingelser ikke være skjult i reklamen. I sagen med Profil Optik var betingelsen om køb af glas skrevet på en sådan måde, at forbrugerne dårligt kunne læse dem. Det var vildledende.”
Reglerne for netop dette område ser således ud:
”
Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.
Markedsføring som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter forbrugerne eller erhvervsdrivende for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride disses økonomiske adfærd, er ikke tilladt.”
Indehaver og chefredaktør på Ungeavisen.dk. Skriver om stort og småt i dansk politik samt samfundet som helhed. Telefon: 26 71 00 78 Mail: kasperfriis@ungeavisen.dk.linux134.unoeuro-server.com