Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det giver en skøn transportmæssig frihed at være bilejer. Som alle bilejere imidlertid også er klar over, så er der væsentlige udgifter forbundet med at have en bil – både hvad angår diverse afgifter, skatter, reparationer og brændstofforbrug. Det er kun de færreste unge, der i realiteten har råd til at eje en bil (navnlig hvis de kun studerer), så hvis bilen er begyndt at hænge i bremsen, kan du med fordel overveje at skrotte den, evt. med hjælp fra Skrotbil.net som tilbyder gode skrotpræmier. Du kan læse mere om skrotning i det nedenstående.
Det kan være svært at vurdere, hvornår bilen skal skrottes, da der i princippet ikke findes nogen faste regler på området. En totalskade giver nok sig selv, men ellers er det op til ejeren at vurdere, om det giver mening at poste flere penge i bilen i forbindelse med reparationer og syning. Når en bil har omkring 15 år på bagen, kan den efterhånden kategoriseres som decideret gammel, og det er som oftest ensbetydende med en stigende antal udgifter, som koster dig mere på længere sigt.
Når det er tid til at skrotte bilen, afleverer du den som udgangspunkt hos en autoophugger, som klarer processen. Her udbetales en standardiseret skrotpræmie på 2200. Der foreligger planer om at forhøje præmien til 5000 for dieselbiler, men generelt er beløbene ikke synderligt store. Vælger du i stedet at tage kontakt til et firma som det ovennævnte, har du gode chancer for at få udbetalt en noget større skrotpræmie for din gamle bil (kontant, hvis du ønsker det). I så fald bliver din bil også hentet på din adresse, og firmaet klarer samtidig afmelding af nummerplader og overførsel af overskydende afgifter til din konto – nemt og bekvemt.