Blog: 5 forretningsideer til den unge iværksætter
- 20. marts 2017
- Claes Theilgaard
- Posted in BlogUnge
Når man som ung har lyst til at springe ud i det med at starte egen virksomhed, kan det være svært at vide, hvor man skal begynde. Alle virksomheder starter med en idé, og det er måske netop det, der er svært. At få en god idé, som man senere kan udbygge til en virksomhed.
Hvis man så er ung og derfor ikke har voldsomt mange penge eller den helt store erfaring, bliver det blot endnu sværere. Dertil skal lægges de helt åndssvage bureaukratiske forhindringer, man støder ind i, hvis man er under 18 år og vil udover hobbyvirksomhedsstadiet og have eget CVR-nummer. Det kan alligevel kun anbefales at springe ud i det, for iværksætteri er noget af det sjoveste og mest lærerige, man kan give sig i kast med.
Uanset hvilken af idé, du måtte ende med at arbejde på, så vil jeg råde dig til at starte ud som en hobbyvirksomhed, altså helt uden CVR-nummer. Så kan du prøve idéen og potentialet af, og altid tage bøvlet med en eventuel ansøgning til Statsforvaltningen senere.
Som hjælp til dig, der gerne vil udleve iværksætterdrømmen, kommer her 5 forretningsidéer, der er overkommelige at føre ud i livet.
- Konsulentvirksomhed i.f.t. sociale medier
Man kan lige så godt udnytte det, man i forvejen er god til. Og hvis der er noget, de fleste unge er gode til, så er det sociale medier. De sociale medier repræsenterer et enormt potentiale for virksomheder – og det er et potentiale, der er alt for få, der forstår at udnytte til fulde. Der findes masser af virksomheder, der ikke er på sociale medier, men som virkelig ville nyde godt af at få etableret en mere seriøs online tilstedeværelse. Og det kan du hjælpe dem med.
At komme i gang med denne forretningsidé er meget nemt, og kræver stort set ingen kapital. Først bør du læse op på området. Det findes der mange online ressourcer til – især kan jeg anbefale de mange, gratis kurser, du kan finde online om emnet. En god idé er at finde et område at specialisere dig indenfor, og så virkelig blive en ekspert på området. Det er den viden, du har på området, du kommer til at leve af.
Når du har fået lidt mere erfaring på området, er næste skridt at sætte en hjemmeside op og måske endda printe lidt visitkort. Men så er du ellers klar til at tage kontakt til diverse virksomheder. Måske ligger der en butik tæt på dig, som du synes kunne have fordel af at komme på sociale medier. Ellers er der masser af fora på nettet, hvor du kan tage kontakt til virksomheder og tilbyde din hjælp. Det er bare om at komme i gang.
- Abonnementsboks
Markedet for abonnementstjenester er i konstant vækst. Her for tiden er der en ny tendens, der virkelig har vind i sejlene: abonnementsbokse. Som navnet afslører, så er en abonnementsboks en eller anden form for boks, som man som kunde modtager på fast abonnementsbasis, f.eks. hver måned. Dette er noget, jeg selv har givet mig i kast med sammen med to venner. Vi har startet en virksomhed ved navn Teboks, der leverer en månedlig boks med te af højeste kvalitet.
Det er ret nemt at starte en lille virksomhed omkring en abonnementsboks. Det første, du skal gøre, er at vælge en niche, som du kan slå dig ned i. Her er det vigtigt at undersøge det eksisterende marked grundigt. Der er heller ikke de helt store krav til kapital til opstart af denne virksomhed. Når du har sat en hjemmeside op og fået indkøbt nok til at lave et par prøvebokse, er du sådan set klar til at hive dine første abonnenter hjem. Så kan du altid lave indkøb alt efter, hvor mange penge du får ind. Når du først er kommet godt i gang, er det bare med at få spredt ordet til alle, der er inden for dit nichemarked.
- Tøjmærke
I den seneste tid er en sand bølge af nye, både mere og mindre spændende, tøjmærker kommet frem. Mange af disse tøjmærker er grundlagt og drevet af unge iværksættere. Og det er da heller ikke svært at se, hvorfor det kan være sjovt at starte sit eget tøjmærke. Det er nemt at komme i gang, du behøver ikke den helt store kapital. Og så er det bare genialt at kunne gå rundt i sit eget design.
Som altid er der ingen grund til at gøre det sværere end højst nødvendigt. Start ud med T-shirts. Lav et fedt design og se dig om efter et trykkeri af en slags, der kan levere den type print, du gerne vil have. Senere kan forretningen altid udvides til at blive større og mere sofistikeret.
Men hvis du har lyst til at starte dit eget tøjmærke, så husk på en ting: du kommer ikke langt ved bare at lave et lidt fedt logo og efterligne de store drenges design. Prøv at finde på noget unikt. Ellers ligger alting i markedsføringen og din branding, så den del skal du bruge god tid på at udtænke.
- Grafisk designer
Der er altid brug for grafiske designere, og det er overraskende nemt at komme i gang med at arbejde med grafisk design. Du behøver i første omgang ikke nogen startkapital, selvom det selvfølgelig kun kan anbefales at købe Photoshop eller lignende. Ellers er det en rigtig god idé ikke bare at kaste sig hovedkulds ud i at designe noget, du selv synes ser godt ud. Derimod bør du læse op på emnet inden. Der findes selvfølgelig masser af gode bøger, der er anvendelige, men ellers er der også enormt mange gode ressourcer at finde online.
Når du har fået læst lidt mere op på emnet, er næste skridt at øve dig i at anvende det, du har lært. Brug noget tid på at lege rundt med de forskellige udtryk og teknikker. Som altid handler det om at specialisere sig, men det er vigtigt ikke at påtage sig for svære og store opgaver i starten. Her kan design af logoer og lignende være et godt sted at starte.
Når du føler, at du er ved at have styr på det hele, er det tid til at opsøge kunder. Her handler det om at være kreativ. Facebookgrupper og lignende kan ofte være effektive. I starten kan det være en god idé at tilbyde kunden muligheden for at se det nogenlunde færdige produkt, inden de tager stilling til, om de vil betale for arbejdet.
- Lektiehjælp/privatundervisning
Lektie- og skolehjælp er et marked i rivende vækst. Og her er der masser af muligheder for unge iværksættere. Selvom der efterhånden er en del store spillere på markedet, burde det stadig være muligt at starte en fin forretning op, hvis du f.eks. brander dig lokalt eller rammer en niche på den rigtige måde. Her handler det først og fremmest om at have styr på de områder, hvor du nu engang vælger at tilbyde hjælp.
Det vigtigste er, at du kan stå inde for din og eventuelle partneres faglighed, for ellers kommer virksomheden simpelthen ikke til at fungere. Ellers er det en god idé at specialisere dig, da du ellers kan få svært ved at skille dig ud fra mængden. Når du har styr på alt det grundlæggende, skal du ud og gøre opmærksom på dig selv og dine tjenester. Her er det oplagt at opsøge skoler og relevante fora på nettet.
Uanset, om du vælger en af ovenstående idéer, eller om du vælger at gå i gang med noget helt andet, så ønsker jeg dig held og lykke med dit iværksætterprojekt. Og husk, at selvom det ofte er svært at være iværksætter, især når man er ung, så er det vigtigt at være vedholdende og holde hovedet højt.
About author
Claes Kirkeby Theilgaard er formand for Ung Republik og bestyrelsesmedlem i Republik nu. Derudover er han bl.a. ung iværksætter og udviklingskonsulent med fokus på marketing og sociale medier hos Dansk Studie Center. Til daglig går Claes i 1.g på Gefion Gymnasium. Læs mere om Claes på hans personlige hjemmeside www.claestheilgaard.dk Telefon: +45 71 11 94 14 Mail: claestheilgaard@gmail.com