Iværksætter: Selvstændig i tøjbranchen
- 6. oktober 2017
- UngeAvisen.dk
- Posted in Sponsoreret indhold
Den unge iværksætter Lau Knudsen, der er stifter og medejer af tøjvirksomheden Noellafashion har masser af gåpåmod. Han er meget passioneret omkring fashion og mode, men i den grad også i hvordan man koble dette sammen med at drive en online forretning. Væksten sker online, og det er også her der indsættes den største arbejdsbyrde.
Kort om forretningen:
Noella sælger modetøj til kvinder og har efterhånden været på det danske marked i 1 år og 6 måneder. Butikken er primær online, med store ønsker om at erobre udenlandske markeder på sigt. Der er et bredt spænd i deres sortiment – lige fra toppe til kvinder til sneakers og sko til alle tænkelige formål.
Ofte når man snakker med den uvidende dansker omkring iværksætteri, og dét at drive online forretning, er der en stor uvished omkring hvad det i princippet kræver. Mange tror at det er nemt, at drive egen webshop, og dermed også at ordrerne mere eller mindre kommer af sig selv. Hvis det var så nemt, ville det rationelle valg i princippet være, blot at blive selvstændig. Sådan hænger det dog ikke helt sammen, da der skal lægges tusindvis af timer i succeser. Det er de færreste virksomheder, der rigtig når at få sig etableret på markedet, og har en tidshorisont på mere end 10 år.
Noella er et godt eksempel på, at hvis man er dygtig og arbejdsom, at man har en chance for at kunne begå sig på markedet. Det er ligegyldigt om du sælger tøj, smykker eller bøger – det kræver arbejdstimer og passion. Ligeledes også det rette team, som man kan bruge i både svære og gode tider.
Skridtet foran
Man skal hele tiden være skridtet foran sine konkurrenter. Og måden det sker på, er gennem sin markedsføring. Naturligvis er det afgørende, at man har et produkt som kan sælges – men interessen skabes gennem de strategier man kan tilpasse i sin markedsføring. Det handler også om timing. Eksempelvis ved man på forhånd, at julen oftest er en periode fyldt med shopping. Altså vil man som virksomhed have en chance for at kunne gøre noget stort i forhold til salget her, er det også afgørende man ligger det nødvendige arbejde i projektet. Faktisk handler det om allerede minimum seks måneder før, at man begynder at overveje hvilken måde man ønsker at køre sit julesalg på.
Så selvom shoppen er online, og du dermed ikke står til ansvar nede i en fysisk butik, handler det om at være på, og differentiere både sine strategier, produkter og tankegang således man kan vinde markedsandele.
Tænk over dette enkelte spørgsmål før du starter selvstændig?
Hvad gør min virksomhed bedre end mine konkurrenter?
Bonus til dette – sørg for at fortæl omkring dit udbytte, frem for blot fakta, fakta og fakta. Udbyttet er det som afgøre om du har kunder, eller ikke.
Tak fordi du læste med.