14-årig iværksætter: Gør det nemmere at være ung iværksætter
- 5. marts 2017
- Kasper Friis
- Posted in Unge
Morten Damgaard er 14 år gammel, men det afskrækker ham ikke fra at være iværksætter. Han er indehaver af tøjmærker Corner Of The West, der producerer tøj til unge.
Hele eventyret startede, da Morten fik en sum penge af sine bedsteforældre. Andre valgte at købe en ny iPhone eller putte dem i banken, men den daværende 13´årige Morten havde allerede planlagt sin investering; han ville starte en webshop, der skulle sælge tøj, han selv designede. I dag har webshoppen op mod 3 ordre om dagen, og det hele styres hjemmefra i et skur, hvor Morten har lavet et lille kontor.
System afskrækker andre unge
Når en virksomhed bliver tilpas stor, så kræves det, at den bliver registreret. Sælger en virksomhed for mere end 50.000 kroner, skal den registreres; og det var målet for Morten. “I 2016 nåede vi d. 28 december at sælge for 51.000 kroner hele året, og derfor var det heldigt, at jeg sammen med min revisor havde startet en rigtig virksomhed allerede i januar 2016,” fortæller den unge iværksætter og tilføjer: “Når jeg er under 18, så er det sværere at starte virksomhed. Derfor måtte jeg have min far til at hjælpe.” Morten fortæller, at da han første gang skulle finde nogle, der kunne producere hans tøj, måtte han skrive hans fars telefonnummer, da han var bange for, at hans alder på blot 13 år ville afskrække de fleste seriøse virksomheder. Morten måtte derfor gennem mange ting for at få lov til at starte egen virksomhed. Ting, som han mener afskrækker andre unge fra at blive iværksætter, selvom de er under 18 år.
I Danmark er det sådan, at man ikke kan starte virksomhed, hvis man er under 18. Det kræver tilladelse fra Statsforvaltningen eller hjælp fra ens myndige forældre.
En fordobling i 2017
Kort før afslutningen på 2016 formåede den 14´årige iværksætter at sælge tøj for 51.000 kroner. Men det tal går kun en vej; opad! “Jeg satser på minimum en fordobling i 2017,” fortæller webshopejeren. Det øgede salg skal ske gennem mere markedsføring og fokus på kvaliteten ved produktionen af tøjet, fortæller han og fortsætter: “For at sikre tøj i høj kvalitet bliver nogle dele produceret i den anden ende af verden, og andet her i Danmark.”
Morten fortæller, at han har en anden ung iværksætter til at hjælpe med markedsføringen. At bruge nye metoder i sin markedsføring er ikke noget, som skræmmer en 14-årig iværksætter: “I forbindelse med mit tøjmærke prøver jeg markedsføringsmæssigt, at få billeder af kendte i mit tøj – jeg har fx fået billeder fra Anders Hemmingsen, Morten Resen og Per Vers,” skriver han.
Tiden er knap
Iværksætteri er kendt for at være et fag, der kræver meget arbejde. Det gælder også for Morten. “Hvis ikke det er sjovt, så gider jeg ikke bruge meget tid på det,” fortæller den unge iværksætter, som også bruger ugen på at spille håndbold på højt plan 3-4 gange ugentligt. “Nogle gange kan det være hårdt, men hvis jeg en dag vågner op og ikke synes, det er sjovt mere, så stopper jeg,” fortæller han. Ikke kun tiden har været en udfordring. “Der er selvfølgelig altid nogle store problemer ved, at man er under 18; fx det med ikke at må drive en lovlig virksomhed når man under er 18. Så der har været en del problemer at få registreret virksomheden. Jeg har også skiftet navn, da jeg ellers var på vej i retssag,” skriver den unge iværksætter.
Webshoppen sælger meget tøj; t-shirts, shorts, tanktops og meget andet. Også på Facebook og Instagram er webshoppen aktiv, hvor der sammenlagt er mere end 2.000 følgere på nuværende tidspunkt.
About author
Indehaver og chefredaktør på Ungeavisen.dk. Skriver om stort og småt i dansk politik samt samfundet som helhed. Telefon: 26 71 00 78 Mail: kasperfriis@ungeavisen.dk.linux134.unoeuro-server.com